zaterdag, december 24, 2005

Balthazaar Bosduif strooit met weetjes (1)

Nu we toch aan het studeren zijn, begin ik maar met een serie 'Wisten jullie dat ...? Ik ook niet!'

Wisten jullie dat: elk wezen een genetisch ingebouwde agressiviteitsrem heeft?

Die rem hangt samen met de 'wapenuitrusting' dat het wezen bezit. Dus dieren met een scherpe bek en grote klauwen zullen sneller ophouden met lichamelijke aanvallen in een conflict. Zo wordt het natuurlijk evenwicht behouden.

Nu passen we deze theorie even op de mens toe. Een mens heeft als 'wapenuitrusting' oorspronkelijk enkel handen en tanden. Dus we moesten er vroeger behoorlijk op los slaan voor we enige indruk maakten. Maar toen ... begon ons brein te evolueren tot zo'n volume dat we plotseling begrepen hoe echte wapens konden maken.
En zo kregen de mens, met een enorm lage agressiviteitsrem toch behoorlijk machtige instrumenten in handen. En daar liep het mis, geloof ik. Verdomde genetica ...

-vrije interpretatie p. 23 van 'Inleiding tot de psychologische antropologie' (Verbeeck)-


Noot van B. Bosduif: Interessant hoor, af en toe alles eens van uit een wetenschappelijk standpunt bekijken. Biologie blijft verrassen!

3 reacties:

Blogger Folkertje zei...

Dus als ik volgende keer iemand op zijn bakkes sla, steek ik het gewoon op mijn agressiviteitsrem...
Sweet genetics...

5:34 p.m.

 
Blogger Folkertje zei...

Kan je me nog eens je e-mailadres geven, want ik heb enkel het hotmailadres; tja, computercrashes...

4:23 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Prachtig vak is het toch, de antropologie. Ik heb dit jaar wijsgerige antropologie van prof. Verbeeck, een vak waarbij vanuit een bepaald thema wordt vertrokken, nl. geweld. Daarvoor mag / moet ik een paper schrijven daar hij 800 mondelinge examens toch wat te veel vond (dat hoorden we de laatste les van het jaar). Ik kan je verzekeren; het is een beminnelijk man en tijdens het examen is dat niet anders.

4:51 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage