donderdag, november 10, 2005

Balthazaar Bosduif bestelt koffie

Het is een gewoonte die is komen overwaaien uit Brussel, verder werd gezet bij LC en uiteindelijk een aangename routine is geworden. Het gaat ongeveer zo: op een absurd tijdstip een café binnenstappen en een kopje koffie bestellen, gezellig met z'n allen rond een tafeltje gaan zitten en de nieuwe ditjes en datjes aan elkaar vertellen.

De pint is uit de mode, lang leve de koffie!

Het gaat zelfs zover dat ik al een onderzoek heb ingesteld. Waar is het café met mijn perfecte koffie? Die van mij hoort zwart te zijn. Zo zwart als maar zijn kan met een chocolaatje aan de zijkant. Ik geef extra bonussen voor een mooi kopje, de lieve glimlach van de barvrouw of heer en mooie muziek op de achtergrond. Mijn café met stip op 1: de Witzli-Poetzli. Maar ach, Antwerpen heeft veel café's, ik ben nog wel even bezig.


Ik ben niet alleen voorstander van de smaak van koffie, ik hou ook van de sfeer die er rond hangt. Het gevoel als je in het herfstzonnetje aandachtig knikt naar een vriend die met veel animo een verhaal vertelt. Dat maakt me gelukkig. Dat rustige, ontspannen levensgenieten, daar doe ik het voor. Dan speel ik altijd even alsof ik volwassen ben en mijn leven bijna voor elkaar is. Het voelt heerlijk.

Misschien zit in mij nog steeds dat meisje dat koffie wil drinken om meer op de grote mensen te lijken. En eerlijk gezegd, als ze alleen maar even bovenkomt tijdens mijn lekker kopje koffie, mag ze van mij gerust nog even blijven.

7 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Oe.. voor zulke kopjes of mokken (mocht u van een latte op zijn tijd houden) kunt u gerust ook naar Krakow. Maar dat terzijde.

12:30 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

Hé, schuilt daar een koffieverhaal achter?

6:48 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Een koffieverhaal.. eh.. ja, maar ik weet niet precies welk koffieverhaal.

7:23 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Ik heb het al zo vaak geprobeerd: koffie drinken. Met melkschuim, zonder melkschuim, met suiker, arabica-melange, met rum, met bailey's, met cacao... Maar ik blijf het verschrikkelijk vies vinden, een slokje en mijn tong zegt "Nope, dit is vergif, niet doorslikken!".

Dus ik hou het maar bij thee en dat sfeertje errond. En als ik rozebottel-thee bestel dan geef ik extra bonussen als er een schijfje sinaasappel bij wordt gegeven.

Maar wat mijn perfecte thee-café is, dat weet ik nog niet.

8:01 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

Vergif? Misschien, het is een duivelachtig drankje. Op alle manieren die je maar bedenken kan. En alleen daarom al ... Hmm lekker.

Ik ben alleen een theedrinker als ik thuis ben. Tijdens het studeren maak ik vaak een overvloed aan rozebottelthee (met heel veel sinas). Maar op café is me dat net wat te snel koud.

8:51 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

Trouwens aan alle nieuwe gezichten: Welkom! Ik ben heel blij dat jullie er zijn.

8:52 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Bosduif, ben jij ook een koffieleut? Bevlieging of vaste item? Trouwens, de beste koffie zet je nog steeds zelf op grootmoeders wijze...weet je wel met de koffiebeurs en de rood-oranje gelakte koffiepot...met vers gekookt water of moet ik zeggen gekookt vers water...alhoewel een Senseo dit geheel dicht benadert.

4:27 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage