zondag, juni 12, 2005

Balthazaar Bosduif houdt van boeken

Boeken zijn mooi. Boeken zijn prachtig. Ze staan daar zo te wezen op je boekenplank, te wachten tot jij met je vinger langs hun rug strijkt en juist dat ene boek eruit pikt. Het boek waar je zin in hebt.
Soms is het diep filosofisch of romantisch plakkerig, realistisch rauw, compleet surrealistisch of gewoon lekker oppervlakkig. Kortverhalen, dikke turven, gedichten, brieven. Roos, zwart, groen, blauw, geel. Allemaal staan ze daar te wachten op mij. En als ik ze niet lees, staan ze er gewoon mooi te wezen. Mijn allerliefste schatten ...

Ik koop boeken als het regent. Dan duik ik wel eens een boekenwinkel binnen, onder het mom van 'schuilen' en dan knispert het geld al onder mijn vingers. Later stop ik ze dan onder mijn trui, lekker warm verstopt voor de donkere wolken.
Ik koop boeken als ik humeurig ben. Het is het zelfde als schoenen kopen of een stapel pannekoeken bakken. O wee, als ik dan geen boek vind. En O wee, de mensen die me dan voor de voeten lopen.
Ik koop stiekem boeken als ik eigenlijk voor kleren naar 't stad' ga. Drie kansen op vier, vind ik toch niet wat ik zoek. En wat doe je dan? Op naar de fnac!
Ik koop boeken als ik jarig ben, hard gewerkt heb, verliefd ben, me verveel, maar nog het meest omdat ik wil dat mijn boeken van mij zijn. Hebbe-hebbe-hebbertje.

Ik heb een voorkeur voor debutanten, omdat hun schrijfstijl me meestal wel bevalt. Of hun originaliteit, die drang naar toch net wat anders. Jef Geeraerts, Hugo Claus, Gerard Reve, Tom Lanoye, Herman Brusselmans (...) ik loop ze allemaal voorbij. 'Ooit,' speelt er dan vaag in mijn achterhoofd, 'ooit lees ik ze wel eens. Uit de bibliotheek ofzo.' Klassiekers of topschrijvers zijn zo voor de hand liggend.
Een onbekend boek is veel spannender. Covers die me proberen te verleiden. Flapteksten maken me nieuwsgierig en vragen naar meer. Een toevallige passage die me verwondert en met een zucht kijk ik naar de foto op de achterkant. Een vreemde naam, een vreemd gezicht, en toch ... ken ik die persoon een beetje. Ik lees een boek, ik lees hersenspinsels. Hmmm. hersenspinsels.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage