donderdag, september 14, 2006

Balthazaar Bosduif prijst aan

Brick
Geschreven en verfilmd door Rian Johnson.
-The Ape blows or I clam-

Er ligt een pareltje in het verschiet. Ik voel het zelfs in mijn kleine teen. Nog even en er is weer een film in de bioscoop die het bekijken waard is. Brick, een harde, absurde detective met invloeden van Anthony Burgess. -Beter bekend als de man die de novelle 'A clockwork orange' op zijn naam heeft staan.- Het kan er bijna aan tippen. Ongelooflijk onverwacht. Lang geleden dat ik nog een keer iets heb gelezen waar ik zonder meer van kan zeggen dat het onverbeterbaar is.

Brick steunt op de 'detective wil weten wat er met zijn verloren liefde is gebeurd'- zoektocht. Tamelijk klassiek concept, maar de verpakking is onwaarschijnlijk origineel: het hoofdpersonage is een doodgewone leerling in een Amerikaanse highschool die hallucinante maffiastructuren verbergt. Zo hallucinant dat alle personages zelfs een taaltje praten dat in deze context past. Laat ik het een kruising tussen cowboytaal en geheime codes noemen. Het klinkt ongelooflijk stoer.
Gelukkig gaat Rian Johnson niet overdrijven. De plotlijn, de personages en de dialogen blijven erg sec. Cut to the case en vooral geen gelul. Ik wil een correct verhaal vertellen. Een erg te koesteren visie vind ik dat.

Een korte inhoud is moeilijk op te stellen. Je zou snel te veel of te weinig gaan vertellen, maar ik geloof dat dit
(KLIK) genoeg verteld over de sfeer en de inhoud. Kijk, geniet en laat u vooral overtuigen. Brick komt in de bioscoopzalen op 1 november, maar voor de die-hard verlangers kan je de novelle als e-book op de website vinden. Voor de echte filmfreaks ligt daar zelfs het scenario op hen te wachten. Wat een service, erg charmant.

1 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

heb em op het festival in Gent bekeken en het is idd een pareltje... een aanrader!!!

groeten,
Leslie

8:52 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage