zondag, juli 23, 2006

Balthazaar Bosduif draaft een beetje door

'Lief' is een mooi woord. Ik geloof dat er eindeloos veel variaties op het woord 'lief' bestaan. Je kan er wat mee. Liefste, lieveling, liefje ... dat is de zeemzoeterige kant van de zaak. Maar als je even doordenkt kom je bij liefde, liefdesverdriet of liefde en leed delen.

Het woord 'Lief' klinkt ook mooi. Niet in de zin van 'ik heb een nieuw lief'. Een lief klinkt bijna als een voorwerp. Hier een lief, beleef eens wat plezier. Geen wonder dat iedereen dan alleen maar op een sappig verhaaltje zit te wachten.
Het woord 'Lief' moet je menen. Fluisteren in een oor. Laten ronken onder een balkon: 'Mijn lief, mijn lief, mijn lief, kom alsjeblief naar buiten'. Of met koppige blik 'Ze is mijn geliefde.' articuleren tegen hooghartige ouders van hogere stand.

Zelfs in andere talen blijft liefde een woord met kracht, ‘My Love’ of ‘Mon Amour’. Een begrip dat elke dag door duizenden hoofden suist, op eender welke plek op deze aardkloot. Aboriginal tot Eskimo. Liefde is een woord dat mensen laat snikken voor de televisie, je overdag kan laten wegdromen en ‘s nachts vol passie geconsumeerd wordt.

‘Lief’ hoort niet ijdel gebruikt te worden. Het is een woord dat je moet proeven voor het van je lippen rolt. Je moet er van genieten. Misschien is het net wel als de liefde zelf, daar wil ik ook voor geen duizend jaar aan wennen.

3 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

liefde moet je inderdaad proeven en van ieder moment genieten alsof het je eerste keer is ...

En het mooie eraan is dat je het niet in dez hand hebt, het is er of het is er niet... kunstmatige liefde bestaat niet ...

Het is een mooie creatie van god ... bovennatuurlijk als het ware ...

xxx

4:16 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Wauw, bosduif
Je zei mijn moeder ooit dat je niet kon beschrijven. Ik meld je dan nu dat je je vergist. Het gevoel liefde is al moeilijk te duiden met slechts pen en papier, maar om het dan nog is op een linguïstisch niveau te gaan benaderen zonder aan subtiliteit en emotie in te boeten... Echt, klasse.
Dit stukje tekst heeft alles wat het nodig heeft, ditmaal heb ik geen mug om te ziften...

4:42 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

Misschien is het juist gemakkelijker om een aspect te beschrijven, in plaats van meteen alles proberen te bevatten.

Dankjewel, in ieder geval ...

6:05 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage