woensdag, februari 01, 2006

Balthazaar Bosduif heeft een inval/aanval

Het is nu meer dan een maand geleden dat ik ben begonnen met studeren. Nog nooit heb ik zo lang achter mijn bureau gezeten, acht examens achter de rug, nog ééntje te gaan. Ongeziene prestatie voor een Bosduif, dat noem ik pas grenzen verleggen. Vreemd genoeg heb ik nog geen instortingen gehad, maar er zijn wel hele vreemde neveneffecten opgedoken. Naast jeukende elleboogholtes en extreem vies en vettig haar heb ik een plotselinge, gigantische creativiteit-boost gekregen. Gewoon uit pure frustratie van mijn zittend gat en mijn door feiten en theorieën uitgedroogd brein.

Ik studeerde gisteren Literaire Instituties. -zeer interessant vak en mijn beste examen tot hier toe- Halverwege een 'staar uit het raam'-sessie flitste er een beeld door mijn hoofd. Ik zag een man die zijn hoofd in een doos had gestoken. Ze stond niet op zijn hoofd, de doos was een deel van een soort pilaar. Op hoofdhoogte was er een uitgesneden gat. Het leek een soort struisvogel strategie: 'Jongens, nu heb ik even geen zin om te kijken wat er om me heen gebeurt.'

En toen dacht ik: wat een leuk idee, zomaar als je even geen zin meer hebt en alles wordt een beetje te druk, even je hoofd in de dichtstbijzijnde doos steken. Ondertussen had die al een zwarte, zachte en vooral stikdonkere binnenkant gekregen. Zoiets waar je je hoofd kan tegen leggen en heel luid kunt zuchten, maar niemand die het hoort.
Uit het niets kwam het volgende stadium: een stem die je een verhaaltje voorleest, gewoon ad-random, alle soorten verhalen die je je maar kan bedenken. Ze duren niet zo heel lang, net genoeg om een pauze te vullen, jezelf even te ontspannen en daarna door te gaan met wat je bezig was. Een dagelijkse routine. Een hoordoos in plaats van een kijkdoos, vol verhalen.

En toen begon ik aan de praktische kanten te denken. Waar zou je het kunnen doen? Antwerpen boekenstad, of is dat al voorbij? Het Paleis? Op de universiteit, ik zit toch in taal en letterkunde? Of is dat dan weer te creatief voor universiteiten?
En zouden die dingen overleven? Misschien worden ze beklad of afgebroken ... Zouden ze überhaupt wel gebruikt worden? Misschien is het zicht van je hoofd in een doos steken wel te belachelijk voor de medemens. -maar voor minder wil ik het eigenlijk niet doen-
Maar toen sloeg de schrik me pas echt om het hart. Voor dit project had ik contacten nodig, investeerders, reclamecampagnes. O jee, ik zou moeten gaan lobbyen.

En toch wist ik één ding heel zeker: dit is echt iets waar ik me voor wil inzetten. Ik wil wel opzoek gaan naar schrijvers en mooie stemmen, juiste stofjes en audiodragers. Maar voor al dat praktische gedoe begint, vraag ik u eerst: ziet u hier wat in?

8 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

ik zeg doen!
mijn broer is grafisch ontwerper dus vraag het daar maar is aan ( hij heeft goede punten gekregen van de jury)
en ik wil best wel inspreken! Vind ik altijd leuk.
trouwens je zou het ontwerp en al je ideeën daarrond gewoon in een mooie presentatie steken en dan naar stad antwrpen gaan of bij de universiteiten en ik ben er zeker van dat er wel geïnteresseerden zullen zijn.
Als je het groots wil aanpakken kan je ook naar mr. Bert Anciaux gaan ( die zieligaard, ja, maar wel minister van cultuur) of bestaat die niet meer? swat
Een puik plan!

11:45 a.m.

 
Blogger bosduif zei...

Na de examens zullen we alvast aan de presentatie beginnen. Eerst nog wat informatie inwinnen over procedure's enzo. O jee, maar vreemd genoeg, ik zie het echt helemaal zitten ...

11:54 a.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Wat ik zou doen is geen staande waar je met je gezicht inmoet, maar dozen waar je als een soort "kapsalondroger" langs achter /langs boven je hoofd kan insteken met een soort stoel/zetel eronder.

Kwestie dat ik wel ergens gezellig wil zitten, achteroverleunend en een verhaal horen, dan rechtstaan mijn hoof din een gat steken, zodta ik niet kan zien of er iemand achte rmij mijn portefeuille pikt ofzo.

Maar verder zou het wel cool zijn, in de bibliotheek bijvoorbeeld, of in winkelcentra...

4:12 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

Het is inderdaad een heel ongemakkelijke houding, maar tegelijkertijd vind ik ook het ook belangrijk dat je niks kunt zien en alleen de stem kunt horen.

Dus we gaan alvast op zoek naar een houding die a)sociaal acceptabel is b)voor 'afsluiting' zorgt en c) toch geen rugpijn bezorgt.

Het is helemaal niet de bedoeling om ze in bibliotheken te plaatsen, omdat je daar toch al stilte en rust hebt, een winkelcentrum is dan weer wel perfect.

4:55 p.m.

 
Blogger Folkertje zei...

Uhm, eerlijk gezegd heb ik serieuze twijfels bij het marketinggehalte van dit idee. En bij de kosteffectiviteit. En bij het algemeen sociale nut.
Maar het is wel arty, natuurlijk...

6:08 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

Oké, dat mag je van mij hier in het lang en het breed uitleggen en argumenteren.

7:32 p.m.

 
Blogger Folkertje zei...

Nee, zoveel energie ga ik er ook weer niet insteken; laten we gewoon hopen dat je niet in de rij moet staan voor onthaasting...

12:53 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

O, als dat het enige probleem is dan ...

10:32 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage