dinsdag, januari 17, 2006

Balthazaar Bosduif en het verloren boek

'Tiny is niet educatief verantwoord! Ze is te perfect. Ze kan meteen alles, wordt nooit vuil, haar moreel geweten is even groot als dat van moeder Teresa en ... getver .... altijd dat kanten onderbroekje.'
Dat zijn vaste uitspraken bij Tiny op de boerderij, Tiny leert zeilen, Tiny op school, Tiny en haar vriendje de mus, Tiny in de keuken, Tiny op het bloemenfeest, Tiny krijgt een fiets, Tiny gaat op ballet. Ach, zo kan je uren doorgaan, dat waren maar de eerste die spontaan bij me opkwamen.

In 2006 hoor je op Tiny te sakkeren, emancipatie enzo. Maar toch blijft het een blockbuster, probeer maar eens een keer iemand te vinden die Tiny niet kent. Vooraan in het boek las ik: 'Rechten van vertaling en reproductie voor alle landen voorbehouden' en inderdaad als je er over nadenkt: weet er iemand hoe beroemd Tiny werkelijk is? Wie heeft Tiny eigenlijk uitgevonden? Hoe lang bestaat Tiny al? Ik zou het niet weten ...

Tiny was mijn idool. Ze was mooi en ze beleefde een heleboel spannende avonturen. En die tekeningen, zo precies en gedetailleerd. Uren kon ik naar die prentjes blijven staren tot ik er in verdween.

Mijn grootvader had ook een paar Tiny's in zijn grote boekenrek staan. En dan vertelde hij met heel veel 'Hoei!' 's en 'Hooo!' 's hoe Tiny leerde fietsen, voor ik ooit een vinger naar een fiets had uitgestoken. Of hoe ze helemaal alleen thuis bleef, zonder mama en papa. En ze mocht aan de wasmachine komen! Jeetje, wat had ik bewondering voor haar.

Gisteren ruimde mijn vader de boekenkast op en een stapeltje hele oude Tiny's kwamen te voorschijn. Ik had ze in geen jaren en jaren meer gezien. Tiny in het circus, een van mijn favorieten. Ik begreep nooit echt waarom, want er gebeurde niet zo heel erg veel in dat boek.
Maar toen ik deze 'Tiny' opensloeg sloeg het me recht in het gezicht: dit boekje ging over een meisje dat succesvol was. Ze deed haar best en alles kwam op zijn pootjes terecht. Ze was de ster van de avond en iedereen hield van haar.

Dat wou ik ook, dat en haar hele mooie jurkjes. En kijk naar mij, zoveel ben ik echt niet veranderd.


4 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Veel gelezen vroeger :)

4:41 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Ik gebruikte Tiny vroeger als therapeutisch redmiddel tegen tienermelancholie. Alleen las ik haar niet, ik bewerkte haar met alcoolstift. (Sorry)

11:29 a.m.

 
Blogger bosduif zei...

Ach ja, ik knipte dan weer barbie's kaal en probeerde ze te onthoofden, altijd in die volgorde. En het allerergste was, ze waren nooit van mij ...

5:27 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Tiny was jarig vorig jaar. Gerda Dendooven heeft er een artikel over geschreven in DM. In de titel stond iets van 'misdadig perfect', maar ik vond Tiny vroeger ook heerlijk. Denk dat het aan de tekeningen lag.

1:32 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage