zondag, januari 14, 2007

Balthazaar Bosduif is verslaafd aan Poppins

Ongeveer twee weken geleden stond ik af te wassen. Het was niet zo heel veel, eigenlijk maar een paar potten en pannen. Heel af en toe vind ik afwassen best leuk. Dan komt het eens uit. Kan je lekker nadenken, naar muziek luisteren of eens goed met iemand te praten. Dat terzijde, dat is in dit weblogje niet zo belangrijk.

Het gaat erom dat ik begon te fluiten. Niet zo maar wat, maar "A spoon full of sugar" van Mary Poppins. 'In een knip los je al die vervelende klusjes op.' Nu weet iedereen wel waarover ik het heb, ik ben heus niet de enige die geprobeerd heeft haar speelgoeddoos te leren zich uit zichzelf weer op te ruimen. Bij de volgende strofe viel Oskar in. Samen floten we verder terwijl het schuim van de borden gleed. Het hielp, plotseling was die afwas zo voorbij.

Ik had ondertussen mijn plan voor die avond klaar. Langs de videotheek, Mary Poppins halen en languit kijken. Heerlijke zwelgen in nostalgie. En inderdaad, Mary Poppins stelt niet teleur. Maar het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als vroeger.

Je bent niet meer onder de indruk als je een paar lieve, rare schoorsteenvegers ziet wegduiken voor een vuurpijl die duidelijk niet echt langs hen vliegt. Maar de special effects houden nog wel steeds stand. Ze zijn zelfs bijna geloofwaardig, in de termen van fantasie dan. Je kan de dialogen nu ook verstaan. Dat is een beetje jammer. Je eigen fonetisch taaltje is verdwenen als sneeuw voor de zon, maar plots zit er ook meer in de film dan je oog kan zien.

Toen ik 5 was, kon het verschijnsel 'Suffragette' me vast gestolen worden. En dat Mrs. Banks zich toch niet altijd naar haar eigen idealen gedroeg, ging zeker mijn breincapaciteit te boven. Maar ze marcheerden en zongen, dat was heel heel leuk! De pinguïns -de trendzetters- zijn nog grappiger nu je ze hoort flirten. Mijn zwak voor happy endings speelde op en tijdens "Let's go fly a kite" kwamen mijn waterlanders naar boven. Schitterende film. Mary Poppins.

En toen is het begonnen. Het zingen, het fluiten, het walsen... Op de fiets, in de winkel, zelfs tijdens examens. Al twee weken lang. "A jolly holliday" met huppelpasjes of "Supercalifregalistic-expialidocious" zonder te haperen. Voor het slapen gaan starten, vervolgen tijdens het ontbijt. Daarna sta je je tanden te poetsen in de badkamer, begint je lief onder de douche weer "A spoon full of sugar" te fluiten. Dat betekent snel uitspugen en invallen. Er wordt zelfs gepraat over een cover en hoe de toonhoogtes van het tsjilpende roodborstje moeten worden weergegeven...

Ze zouden het op het doosje moeten zetten. Mary Poppins, practically perfect in every way. Kunnen verslavende effecten optreden, schaadt de gezondheid.

2 reacties:

Blogger Father Fritz zei...

Step in time, step in time
Come on, mateys, step in time
Step in time
Step in time, step in time
Step in time, step in time
Never need a reason,
Never need a rhyme
Step in time, you step in time!

Goddelijk. Goddelijk, goddelijk, goddelijk.

12:56 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Foute rip offs:
Praise the lord!
Praise the lord and step in time, praise the lord and step in time!
Never need a reason,
Never need a rhyme!
Praise the lord and step in time!

(Reverend James Cleveland)

Let's go fly a chair,
up in the morning air,
Let's go fly a chair and send it soaring...

(The village criples)

11:08 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage