donderdag, mei 25, 2006

Balthazaar Bosduif maakt huiswerk

Speciaal voor Meneer Paulus en zijn zes responspapers. Moge hij gelukkig wezen.

Film en genre: Science-fiction

Mijmeringen over Ghost in the shell

Normaal gezien probeer ik een beetje door te denken op de technieken, de patronen van het genre dat we bespreken. Na de voorstelling vat ik de film in mijn hoofd samen, probeer ik mijn eerste indrukken te verklaren en als ik geluk/pech heb kan ik hier en daar defect vinden. Bij Ghost in the shell ben ik gewoon voor me uit blijven staren: Wat is de boodschap van Ghost in the shell? Welke personages zijn nu goed of slecht? Waar gaat deze film in godsnaam over? Geen enkel antwoord lag voor de hand, slechts een grote grijze massa. Na een tweede keer kijken, kon ik toch de vage contouren van een siencefiction filosofie herkennen.

Ghost in the shell is een mes dat langs twee kanten snijdt. Het lijkt alsof de makers de melancholie van de menselijke identiteit niet kunnen afschudden, en tegelijkertijd juist de zwakheid ervan verachten. Dat zijn althans de woorden die ze de personages in de mond leggen. – let op de beelden waar een personage recht naar de kijker praat: deze stukken vormen samen één theorie- De puppetmaster, het spilfiguur in deze film, wil een nieuw, ultiem menselijke ras scheppen. Dat is gebaseerd op de menselijke individualiteit, alleen de zwakheden moeten worden ‘uitgewist’. Hij vergeet enkel dat deze combinatie niet waar te maken is: een identiteit is een compensatie van zwakke karaktereigenschappen door goede. Dat deze twee elementen inherent zijn, lijkt hij niet te vatten. Hij wil enkel een identiteit als levensvorm gebruiken, de adem die een wezen laat bestaan. Het leven zelf, het trial and error waarin een mens groeit, laat hem koud. Onmiddellijke perfectie is zijn doel.
De toekomst van deze theorie is behoorlijk dualistisch. Elk mens is individueel en dat maakt hem wonderlijk, maar de zwakheden die het meebrengt, zorgt dat ‘het ras’ zijn ondergang tegemoet gaat. Is de mensheid een uitgemaakte zaak of een eeuwig gevecht? Daarin ligt voor mij het sciencefiction element dat me het meest fascineerde. – dat en de opbouw van de stad. Verleden boven verleden, boven verleden. Prachtig weergegeven. -
Naar het einde toe verwachtte ik dat een winner/verliezer situatie een verduidelijking zou opleveren. De makers moeten toch een kant kiezen en er een mening op nahouden. Maar ze laten het antwoord op de existentiële vraag in het midden, misschien dat het vervolg meer duidelijkheid brengt. Dat hoop ik toch. Nu fascineert Ghost in the shell mateloos, maar als de makers nooit een antwoord gaan formuleren op het vraagstuk dat ze stellen, vrees ik dat deze serie zal afglijden naar warrige praat en hele mooie animatie. En dat zou zonde zijn voor alle mogelijkheden die dit thema in zich draagt.

2 reacties:

Blogger Folkertje zei...

Is dat niet juist verfrissend? Niet elke vraag heeft een antwoord, of toch zeker geen algemeen antwoord. Het is lang geleden dat ik de film heb gezien, maar het hele concept van 'de winnaar heeft het juiste antwoord' lijkt me een beetje zwart-wit Hollywoord gedoe.
Ghost in the Shell vertelt gewoon een verhaal en de kijker mag er zelf een conclusie uit trekken, zonder enige hulp whatsoever.
Als je deel 1 verwarrend vond, kijk dan best niet naar deel 2, want daar vallen nog minder antwoorden te rapen...

(Je moet trouwens een naar 'Primer' kijken, als je tijd hebt.)

1:20 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

Laat ik het zo stellen: je zou kunnen zeggen dat er in elke scène of film een overwinnaar is (de beat). Soms verborgen in één woord, soms overduidelijk aanwezig.
De overwinnaar stelt geen moralistische boodschap, maar duidt enkel aan waar de schrijver zijn belangen legt. De mening, de boodschap ligt in elk verhaal/film enkel en alleen bij de schrijver. De 'overwinnaar' vertelt mij iets over deze persoon.

Ik vond het vooral vreemd dat er hier geen oplossing voor het conflict kwam, omdat het zo in het verhaal paste: het ultieme gevecht in het hoofd. Maar er werd niets besloten en dat is jammer. (misschien dat daardoor juist de sequel mogelijk wordt gemaakt, maar daar heb ik het in het algemeen ook niet mee)

Ik heb eigenlijk lak aan (kunst)werken, waar er geen stelling wordt genomen. 'Zelf een oordeel vellen' is een mooi excuus, maar enkel elementen geven zonder een 'bedoeling', bezorgt mij een minderwaardig beeld van de makers.

Vreemd? Misschien.

Al bij al is de som van Ghost in the shell nog steeds zeer fascinerend, dus hoor je me eigenlijk in principe niet klagen :)

1:48 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage