vrijdag, mei 27, 2005

Balthazaar Bosduif juicht

Vandaag ben ik aan mijn cursus scenario begonnen. Het is een beetje vreemd om een 'pakket instructies' van buiten te leren, het lijkt alsof je voor de lol een kookboek uit je hoofd wil kennen.

Eerst denkt u na welke boodschap u in het verhaal wil vatten, vervolgens giet u die in een stevige kom, de premisse, om niet alles uit de hand te laten lopen. Bedenk een feitelijk begin, midden en einde. Creeër daarna je personages, schrijf een biografie van je protagonist, antagonist en nevenkarakters. Werk het uit in zijn persoonlijk, privé en beroepsleven. Voeg zorgvuldig de ingredienten 'drijfveer' 'obstakel' en 'confrontatie' toe. Laat dit even sudderen.
De volgende stap: Werk de scènes uit. Wees creatief en orgineel. Schrijf je kooksel op kaartjes en begin te schuiven, herkneed en voeg structuur toe.

Over de 'bakfase' (doodsaaie spelfouten zoeken, hertypen en naar uitgevers sturen) wordt in deze cursus niet gesproken.

Ik vind het werkelijk fantastisch. Schrijftechniek is vaak zo voor de hand liggend dat je er gewoon overkijkt. Nu heb ik constant 'Eureka momenten', dat ik het licht zie en plotseling begrijp waarom het daarvoor altijd vastliep. Naast mijn map ligt nu een schriftje, waar ik naarmate de cursus vordert, een verhaal in ontwikkel. Het is enorm handig als een berg papier je constant vragen stelt en tips geeft.
Het is wonderlijk hoe vlot het nog steeds loopt. Ik zit nu in de biografie en drijfveer fase en ik loop nog steeds over van de ideeën, een heerlijk gevoel. Als het zo doorgaat kan u hier 'ooit' een gitzwart, dramatisch, hopelijk spannend verhaal lezen. Hoei!

1 reacties:

Blogger Folkertje zei...

Professional writers are amateurs who didn't quit.
En dat geldt voor vele dingen.

3:06 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage