dinsdag, maart 29, 2005

Balthazaar Bosduif klaagt

Er bestaat een bepaald soort volk dat ik niet kan uitstaan. Je kan ze gemakkelijk herkennen, ze vallen meteen op. Ze hebben namelijk de gewoonte om in elke bioscoop lekker luid te gaan praten. Je hebt ze in verschillende categorieën: ongeïnteresseerde tiener, hyperkinetisch kind, verlorengelopen zakenman... Maar de allerergste, de afschuwelijkste en de meest gemene dat is "de ene helft van een 'semi-intellectueel' koppeltje".

Zit je eens lekker in de Cartoons 'de kwaliteitsbioscoop van Antwerpen', kijk je reikhalzend uit naar een uitzonderlijk filmpje samen met al die gezellige onbekende medefilmliefhebbers.
Dan komen ze net op tijd hijgend de zaal binnendonderen. Natuurlijk is het licht al uit en maken ze een hels lawaai. De begintitels rollen over het scherm. Het is doodstil in de zaal, want je eerste indrukken worden gemaakt. En dan zegt er een schellende stem (Nee, die doet zeker geen moeite om te fluisteren): 'Issem begonnen? ... schat... Ah, ik zien het ja. Hij is begonnen'. Ze scharrelen door de zaal en zetten zich met een luide zucht lekker centraal in het midden. Een enkeling kijkt geërgert om.
10 minuten later: 'schat ... schat ... hebde gij een zakdoekske? ik moet snutten.' Luidruchtig rommelt ze in haar tas en begint te kraken met dat plastiekhoesje. Een paar mensen fronsen gestoord hun wenkbrauwen, maar blijven star voor zich uitstaren. (gedachte: Als ik me maar genoeg concentreer hoor ik het niet meer.)
Een half uur later: 'George ... ik snap het ni! waarom doet die da nu? George?' Kwade blikken en gespannen zenuwen. Let dan op, stom wijf! Een uur later: gehinnik, ze huilt. 'Het is zo zielig, George. Doet da toch ni, stakker!' En even later bij de climaxscène van de film: 'Amai da was schoon sé, schat. Echt speciaal hé, da moeten we meer doen hé schat.' Een algemene drang tot wurging wordt onderdrukt, deze terging wil je geen andere kijker aandoen.

(Indien iemand zich mocht herkennen in deze beschrijving. Ik hoop dat u niet beledigd bent, maar alsjeblief ... leer jezelf beheersen. Kom eens een keer op tijd en hou het stil. Menig bioscoopkijker zal u dankbaar zijn. Echt waar.)

5 reacties:

Blogger Folkertje zei...

Welke film was het?

2:24 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

Before Sunset, mijn commentaar staat hier: http://www.moviemeter.nl/?film=19860 (voor korte tijd helemaal onderaan)

waarom? herkenbaar voorval of zat jij toevallig in dezelfde zaal ?

4:29 p.m.

 
Blogger Folkertje zei...

Herkenbaar, en het ligt voornamelijk aan het soort film en het tijdstip:
Ga naar 'Miss Congeniality 2' kijken op een woensdag namiddag en je mag jezelf achteraf gelukkig prijzen dat je geen wapen draagt, of een keer of vijftig levenslang zat er wel in.
Ga daarentegen op maandagvoormiddag naar 'The Girl with the Pearl Earring' (hoofdletters?) en een ontspannen filmtijd zal uw deel zijn.
Levenswijsheid?

4:35 p.m.

 
Blogger bosduif zei...

Als ik om 22.00 naar de Cartoons stap, verwacht ik of beter EIS ik een rustige, intelligente, fotografisch knappe filmavond. Als dan een of anders kortzinnig wijf begint te kelen door HOPELIJK haar midlifecrisis, dan heb ik zin om mijn bokshandschoen aan te trekken en een paar ferme lellen uit te delen. En het grote probleem is, ze blijven komen, eender wanneer of welke voorstelling dan ook. Want het is toch ontzettend hip om nog snel een laat, intellectueel filmpje mee te pikken…

Serieus, ik zit nog liever naar een belachelijke film te kijken in UGC met een troep gillende kinderen, dan dat ik nog een keer naar de cartoons me moet laten afleiden door dames en heren met een iets te vlotte uitlaatklep. Waarom? In UGC verwacht ik me aan een beetje achtergrondgeluid en kan ik het gemakkelijk negeren. De zalen zijn daar ook groter, als het me werkelijk te veel wordt ga ik gewoon in een heel ver hoekje zitten. Maar in Cartoons kan je niet ontsnappen. Elke knispering hoor je, dus het moet daar muisstil zijn. Toch bedankt, jammer genoeg is Cartoons op maandagmorgend nooit open. Het zou heerlijk zijn.

(oh ja, om toch nog even tegen je schenen te schoppen: Ik vond 'Girl with a Pearl Earing' maar niets. Af en toe een beeld dat een schilderij had kunnen zijn, dat was mooi. Maar het woog niet op tegen de VER-SCHRIK-KE-LIJKE acteerprestatie van Colin Firth en de ongelooflijk saaie verhaallijn. Zelfs het boek was beter, en dat was al om bij in slaap te vallen.)

7:00 p.m.

 
Blogger Folkertje zei...

Coloribus et degustibus non disputandum est.
En (Folker slaat zijn cursus sociologie even open) ... (Folker komt tot de conclusie dat hij zijn cursus sociologie helemaal niet vindt) euhm, tja, zo'n mensen zijn er altijd.
Cultuur voor iedereen?

9:51 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage