donderdag, maart 16, 2006

Balthazaar Bosduif gaat het doen

Ik loop nu al zeker een kwartier te ijsberen door mijn slaapkamer. Heen en weer. Heen en weer. Ik weet met mezelf geen blijf, te veel energie in mijn lijf. Het is te veel. Te absurd. Niet te geloven. Maar ik moet. Ik moet er heen. Als ik het niet doe dan krijg ik spijt, tonnen spijt.

Dit is wartaal. Goed, ik zal het uitleggen.

Ik ben van plan mezelf een veel te vroeg en vooral een exuberant groot verjaardagscadeau te geven. En dat cadeau heet 'Robert Mc Kee's story seminar' in Londen. Deze ochtend kreeg ik een email van een LC medestander (schrijfcursus), die net als ik een onmetelijke Mc Kee-bewonderaar is. Het ging ongeveer zo:

Ben je weg ?

Begin forwarded message:

ROBERT McKEE is the most widely known and respected screenwriting teacher in the world. Portrayed in the Oscar-nominated hit
"ADAPTATION," callled "the most influential storytelling theorist since Aristotle" in the Guardian's 2006 Academy Awards special coverage, and interviewed by "60 Minutes" correspondent Bob Simon for CBS News' Sunday Morning 2005 Academy Awards Special, McKee's sold-out Story Seminars teach the essential principles of screenwriting and story design that studios, production companies and publishers demand from their writers.

Ik heb een kwartier naar mijn scherm zitten staren. Hij kwam naar Londen, binnen mijn bereik. Ik kon er heen. Mijn ogen slingerden heen en weer tussen zijn aanprijzingen en zijn 'Fee', want dat was behoorlijk wat. Ik dacht aan de rommel er om heen, want dat nam ook grote proporties aan: een slaapplaats zoeken. Een reis naar Londen. Voedsel. Dat kost ook.

Maar Ik kon het niet verdringen. Eén gedachte liet zich niet wegslaan: Dit is mijn kans. Dit wil je meer dan eender wat op de hele wereld. Drie dagen Robert Mc Kee. Van negen uur 's morgens tot negen uur 's avonds briljante woorden noteren van een Icoon. De man met alle oplossingen in handen.


Ik heb besloten om te gaan. Gewoon te gaan. Ik moet er heen.

En toen is de energiebom in mij gebarsten. Het is nu vijf uur later en ik voel me nog steeds als een kip zonder kop. Mc Kee ... de legendarische Mc Kee en ik. Jezus.

3 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

"De man met alle oplossingen in handen."

Meen je dat nu echt? Misschien kom ik nu wel even hard uit de hoek, hoewel ik weet dat je daartegen kan, maar die McKee lijkt me toch niet echt een god of iets in die aard. Hij kent misschien de truuks om een verhaal boeiend te maken voor een groot publiek, een publiek dat daarenboven niet te veel weerhaakjes aan z'n films verwacht noch aankan, en de man is misschien een icoon in Hollywood, maar als iedereen van plan is verhalen te schrijven volgens de normen en regels van het spel wacht het bloedloze entertainment om de hoek. Niks tegen vlotte verhaaltjes hoor, niks tegen een 'verhaalopbouw', ik wil enkel maar de bedenking maken dat het niet énkel daarom draait en dat er vraag is naar die McKee vanuit de hoek waar de mensen met het geld zitten en niet degenen met de creatieve ideeën. Dan hadden ze die McKee immers niet nodig om hun handje vast te houden.

Maar dit is eigenlijk stof voor een échte discussie. En zo zal geschieden...

10:03 p.m.

 
Blogger Folkertje zei...

Hmmm, ergens ben ik het er wel mee eens, niemand kan 'alle oplossingen' in handen hebben, maar - meer dan vroeger - ben ik mij er ook wel van bewust dat schrijven in het algemeen en screenwriting in het bijzonder weldegelijk een bepaald aantal regels heeft. Die zijn natuurlijk niet dogmatisch en er kan zonder problemen van afgeweken worden, maar het is energieverspilling om de basis zelf van nul te ontdekken, want pas als je de basis kent, kan je ermee gaan spelen.
Bosduif is hier een grotere aanhanger van dan ik (ik ben te lui om mij regels eigen te maken), en eerlijk gezegd zou ik haar notitieboekje achteraf best wel eens willen uitpluizen.
Regels zijn praktisch; dogmata zijn gevaarlijk.

12:33 a.m.

 
Blogger bosduif zei...

Hé, wat wonderlijk. Folker staat me bij :)

Je kan het boek gewoon in de Fnac gaan halen. 'Story' Robert Mc Kee, 38 euro vrees ik (ze hebben alleen de engelse versie).

Ik ga hem halen en als ik hem heb volgeklad, kan jij hem gerust lenen.

11:25 a.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage