zondag, december 26, 2004

Balthazaar Bosduif is cynisch

een sentimentele bekentenis (hé het is kerst, dan mag dat ... toch?):

Closer, een film die ik misschien wel eens wil gaan kijken, ookal is het alleen maar door dit stukje dialoog uit de trailer:
*Alice: I am waiting for you.
-Dan: To do what?
*Alice: Leave me ...

Ik zat even verstomd naar mijn computerscherm te staren. Dat is de perfecte samenvatting van hoe ik me -bewust en onbewust- opstel tegenover elk vriendje dat mijn pad kruist (laat ik het zo uitdrukken). Vanaf de eerste moment spoelt er een golf van cynisme over me heen en die herhaalt telkens weer voor me: 'en hoe lang gaat het deze keer duren, ellen?'. Het is overduidelijk, ik dek mezelf in.

Ik kan het niet ontkennen. Het heeft voordelen. Ik kan perfect met opgeheven hoofd een jongen na een 'we moeten eens praten'-sessie omhelzen, lief glimlachen en eerlijk gemeend zeggen dat we elkaar ooit nog eens moeten treffen. En er dan verder geen traan om laten. Want ik had het toch verwacht.

Maar toch laat dit veiligheidsmanoeuvre een wrange nasmaak achter: Is het geen self fulfilling prophecy? Wat voor effect heeft dat nonchalante imago? Ik heb er nog nooit een eerlijk antwoord op kunnen verzinnen, noch ooit één gekregen. Ach ja, dan maar weer lekker cliché de gulden middenweg nastreven zeker?

3 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Wel, ik denk dat het effect daarvan is dat je ook juist dat soort jongens aantrekt die geneigd zijn om 1) zich onbereikbaar op te stellen omdat ze misschien denken dat je geen nood hebt aan hun aandacht of 2) je na een tijdje verdenken van een gebrek aan... toewijding?

Ik raad maar, want ik moet zeggen, in hoeverre ken ik je nog? Laat staan je liefdesleven... Ik denk dat de liefde jou niet teleurstelt maar dat jij de liefde teleurstelt, of ze gewoon de kans niet laat je in te palmen. Ik vind het bijvoorbeeld raar om uit jou mond te horen: 'ik ben verliefd'. Of beter: het waren letters op m'n ogentergend kamercomputerscherm.
Het maakt al niet uit; ik weet het niet en ik heb geen antwoord op jou vragen, ik hoop dat er een moment komt dat je zonder vragen .... kan zijn.

11:58 p.m.

 
Blogger Folkertje zei...

Mooie liedjes duren niet lang, en zelfs de lelijkste trekken het niet eeuwig.
Iedereen zoekt de oneindige liefde (buiten mijn vis, die zoekt slechts een manier om zijn bokaal te verlaten, hoewel het volgens mij hem meer pijn doet dan het glas) en wil er vanuit gaan dat ze gevonden wordt.
De meeste mensen verzekeren hun auto, maar verwachten ook niet om in een ongeval terecht te komen.
It's all about beating the odds, right?

2:24 a.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

verdomd... je legt zowaar eens je hart en ziel bloot ( allee volgens mij toch) ... kvind hem mooi ... zeker omda da de laatste tijd ( laat ons zegge 3 dagen ook wel wat op mij van toepassing is ) kzou zo zeggen doe zo voorts en zo van allemaal die dingen enzo ...

6:10 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage