donderdag, november 25, 2004

Balthazaar Bosduif schrijft met hart en ziel

Jasper the untouchable. dit stukje is voor jou.

Mag ik je een bijzonder mens noemen ? (nee heten, ellen)
Vooruit een beetje dan, misschien.

Mijn vaste herinnering aan jou: In de klas Grieks aan je vaste bankje. je droeg een groene trui. het was winter.
Tina en ik waren verwikkeld in een hopeloze discussie, over redenaars ofzo. In mijn hoofd kluwden de woorden samen en mijn grammatica ontbrak. In een wanhoopspoging keek ik naar jou in hoop dat je me bij zou vallen. Maar nee, je hield een hand onder je kin en kneep je ogen een beetje dicht. Dan verhuisde je hand naar dat plekje net boven je hart. (dat heb ik altijd al een ontroerende tick van je gevonden) Je zweeg nog steeds en keek ons allebei indringend aan, alsof je elk woord dat uit onze mond viel, opnam en zorgvuldig opborg. Zodat je later nadat er uitdrukkelijk om jou mening gevraagd werd, in twee woorden de discussie samenvatte en er in één zin je eigen compleet correcte conclusie kon nemen. Verstomd, zwegen we. Alles was gezegd.

Jouw hoofd is zonder meer de meest onvindbare, de meest afgelegen, de meest wazige plek die ik ken. En zoals het hoort op die eenzame vlaktes tocht het daar, een constante gang van gedachten.
Ziet het er zo uit vanbinnen ? ik wou dat ik het wist ...

Ik hou van in je zetel zitten. jij achter je draaitafel, platen uitzoeken waar ik van hou, waarvan ik telkens weer de titel vraag om die daarna weer te vergeten. Mijn meest kritische oog opzetten en uitgebreid commentaar geven op een van je gedichten, waarbij jij dan aandachtig knikt en er verder niets mee doet. Langzaam ontplooiende gesprekken met precies uitgezochte woorden, op het abstracte en theoretische af.

je daagt me uit, alsof ik me ooit heb voorgenomen meer te weten dan jij, even argeloos. Bij jou word ik heen en weer geslingerd tussen eeuwige concurrentie en eeuwige bewondering. Je brengt me naar het scherp van de snee, zuurstof naar die lamme hersencellen. Lieve Jasper, nee niet lieve jasper. Maar ondanks dat ... ik zie je graag. echt.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage